Otče náš po latinsky
19. februára 2013Habemus Papam – Máme pápeža
13. marca 2013
Na Slovensku radi hovoríme o kulte svätých Cyrila a Metoda, ale náš ,,kult“ je akýsi chladný, vyhradený na slávnostné príležitosti či významné výročia. Kto chce vidieť, čo je to skutočne ľudový, národný kult svätcov, musí ísť do Padovy k hrobu svätého Antona Paduánskeho alebo do Assisi k svätému Františkovi, do Lisieux k svätej Terezke, do Campostelly k svätému Jakubovi, do Solúna k svätému Demeterovi, alebo do Bari k svätému Mikulášovi. Čo znamená národný kult svätca, to sme mohli sledovať napríklad v Ríme pri blahorečení pátra Pia. Nie, kult svätých nie je falošný devocionalizmus zatieňujúci poctu Boha. Je to hlboký prejav viery v spoločenstvo svätých a viery v to, že medzi členmi tohto spoločenstva, ktoré zahŕňa nebo i zem, je možný užší vzťah práve s osobitnej sympatie či spolupatričnosti.
Možno by bolo zaujímavé zorganizovať medzi veriacimi na Slovensku anketu s otázkou, ktorý svätý sa najviac prihovára ich srdcu, ktorý im je najbližší, ku ktorému svätému sa obracajú vo svojich prosbách. Aj bez presnej štatistiky sa dá predpokladať, že by sa tam objavili rôzne mená, napríklad svätý František, svätá Terezka Ježiškova, svätý Júda Tadeáš, svätý Mikuláš, svätý Anton. Ktorí v poradí by sa asi objavili svätí Cyril a Metod?
Názornou ukážkou skutočného kultu môže byť aj frekvencia výskytu osobného mena svätca. Koľko je v Čechách Václavov, na Ukrajine a v Rusku Vladimírov, v Grécku Demetrov? Bolo by zaujímavé spýtať sa našich matrikárov a farárov, kedy naposledy, resp. ako často, zapisovali do matriky a krstili niekoho s menom Metod či Cyril. Alebo skúsme prelistovať bežné modlitebné knižky ktoréhokoľvek obradu. Nájdeme v nich nejaký pestrý výber modlitieb, pobožností, litánií a deviatnikov či molebenov k svätým Cyrilovi a Metodovi? Môžeme hovoriť o kulte svätých Cyrila a Metoda, keď sa k týmto svätým prakticky takmer nikdy nemodlíme?
Cyril Vasiľ SJ – Prečo práve Cyril a Metod? v edícií Viera do vrecka č.18